De Schone Kleren Campagne (SKC) roept kledingmerken opnieuw op om verantwoordelijkheid te nemen voor de werknemers die hun kleding maken en ervoor te zorgen dat werknemers worden betaald wat ze verschuldigd zijn.

Miljoenen arbeiders in de interntionale toeleveringsketens van modebedrijven zijn hun baan kwijtgeraakt zonder financiële compensatie. Miljoenen anderen hebben tijdens de pandemie niet hun volledige loon gekregen of worden gevraagd om meer te werken voor minder loon. Dit terwijl hun gemiddelde loon al vóór de coronacrisis neerkwam op armoede-salarissen.

De vandaag gelanceerde ‘Pay Your Workers’-campagne richt zich op H&M, Primark en Nike – merken die het vaakst voorkomen in meldingen van arbeiders en lokale vakbonden over schendingen van rechten tijdens de pandemie – maar de oproep om verantwoordelijkheid te nemen is gericht op alle merken en retailers met productie in lagelonenlanden.

Dat het ander kan bewijst meer dan een dozijn merken die zich er al toe verplichten om hun werknemers volledig te betalen tijdens de pandemie, waaronder Nile, Taiyo, Known Supply en het Nederlandse jeansmerk Kuyichi. Het is aan grotere bedrijven om hun voorbeeld te volgen.

“Deze campagne richt zich op enkele van de rijkste toeleveringsketens voor kleding ter wereld,” legt Ineke Zeldenrust van SKC uit. “Deze merken maken al decennia lang winst op basis van armoedelonen en uitbestede verantwoordelijkheid zonder bij te dragen aan enige vorm van sociale bescherming. Onze campagne heeft tot doel fondsen terug te winnen voor de arbeiders, door merken te overtuigen verantwoordelijkheid te nemen voor de mensen die grote winsten mogelijk hebben gemaakt.”

“Veel arbeiders in Indonesië die vóór de uitbraak van Covid-19 al moeite hadden om te overleven van hun loon, hebben tijdens de pandemie hun lonen zien dalen of hun banen verdwijnen zonder behoorlijke compensatie”, zegt Djoko Heriyono van de Indonesische vakbondsfederatie SPN. “Ze maken kleding en schoenen voor internationale merken die de invloed en het geld hebben om ervoor te zorgen dat werknemers hun volledige loon en secundaire arbeidsvoorwaarden ontvangen.”

Vanwege hun buitensporige macht in wereldwijde toeleveringsketens kunnen grote merken en retailers de voorwaarden en prijzen bepalen in de fabrieken waarin ze produceren, en in feite fungeren als belangrijkste werkgevers. Echter, hun maatregelen om tijdens de pandemie bedrijfsrisico’s te verminderen hebben een situatie gecreëerd waarin de arbeiders de prijs voor deze crisis betalen.

In een rapport dat vorige maand werd gepubliceerd, berekende SKC dat alleen al tijdens de eerste drie maanden van de pandemie kledingarbeiders in wereldwijde toeleveringsketens tussen de 2,7 en 4,9 miljard euro aan onbetaalde lonen, wettelijk verschuldigde bonussen en compensatie verschuldigd zijn. Het netwerk dringt er bij kledingmerken en detailhandelaren op aan om zich te committeren aan een loongarantie: een publieke toezegging om er op de meest efficiënte manier voor te zorgen dat de werknemers in hun toeleveringsketen worden betaald wat ze verschuldigd zijn en om onderhandelingen te beginnen om fonds dat ervoor zorgt dat werknemers niet langer werkloos kunnen blijven zonder hun wettelijk verschuldigde ontslagvergoeding.

Meer informatie over wat de Covid-19-pandemie betekent voor werknemers, vooral in de toeleveringsketens van H&M, Primark en Nike, is te vinden in ons Engelstalige campagnedocument op cleanclothes.org/PayYourWorkers en ons liveblog: cleanclothes.org/covid19.

Meer info over de loongarantie, het SKC-rapport over de loonachterstand en achtergrond-info over de impact van de coronacrisis op de kledingarbeiders zijn te vinden in ons covid19-dossier.

 

 

 

 

 

Gerelateerd nieuws