Publiekscampagne richt zich op H&M, Nike en Primark

De coronacrisis raakte de wereldwijde kledingindustrie hard. Als gevolg daarvan zijn honderdduizende kledingarbeiders en -arbeidsters ontslagen, of worden hun lonen slechts gedeeltelijk betaald. Dit is een rechtstreeks gevolg van westerse kledingmerken die hun eigen verliezen zoveel mogelijk afwentelen. Het internationale netwerk van Schone Kleren Campagne organiseert daarom een actieweek onder het motto “Pay Your Workers!”.

Sinds het begin van de pandemie hebben miljoenen kledingarbeiders niet hun volledige loon gekregen of zijn ze ontslagen zonder de juiste vergoeding. Onderzoek door Schone Kleren Campagne (SKC) toont aan dat de arbeiders in de eerste drie maanden van de pandemie ongeveer 3,8 mld euro aan onbetaalde lonen en wettelijk verschuldigde vergoedingen zijn misgelopen. Sinds juni roept SKC merken en retailers op om zich te committeren aan een loongarantie om deze leemte op alle mogelijke manieren op te vullen en ervoor te zorgen dat de arbeiders, die al vóór de pandemie een armoedeloon verdienden, niet de prijs voor deze crisis betalen.

 

 

Dertien kleinere merken, waaronder het Nederlandse jeansmerk Kuyichi, hebben al positief gereageerd op de oproep. Het wordt nu tijd dat anderen het voorbeeld volgen, vooral grote bedrijven die de meeste impact hebben, zoals H&M, Nike en Primark.

“Met acties op tientallen locaties over de hele wereld zal het protesterende geluid van boze arbeiders in de productielanden worden versterkt,” zegt Wyger Wentholt van SKC Nederland. “Arbeiders van wie tijdens de pandemie de lonen zijn verlaagd of banen zijn verdwenen zonder compensatie. Wij willen de druk verhogen op kledingmerken om publiekelijk te verklaren dat zij deze arbeidsters – het meerendeel is vrouw – niet in de kou laten staan; dat zij garanderen dat deze vrouwen hun loon volledig krijgen, of een redelijke ontslagvergoeding volgens de wetten van het land.”

Wat doen Nederlandse kledingbedrijven aan dit probleem? Lees onze hier onze web-special.

Een kledingarbeider en vakbondsman in een fabriek die levert aan Nike (anoniem): “Voor de meesten van ons is de pandemie moeilijk: nu moeten we een loonsverlaging accepteren, terwijl we wèl onze rekeningen moetne betalen. Velen van ons moeten ook nog afbetalingen doen voor schulden die wij hebben opgebouwd omdat we ook vóór de crisis al niet genoeg verdienden.”

Woensdagavond 18 november zal er v.a. 17u als corona-proof protest op een geheime locatie in Amsterdam #PayYourWorker-videomateriaal worden geprojecteerd. Op andere dagen zullen elders in het land andere acties plaatsvinden.

 

Steun de campagne

!  Teken hier de petitie van onze Engelse zusterorganisatie Labour behind the Label aan het adres van Primark

!  Verspreid deze video via je social media, en gebruik #PayYourWorkers

!  Plaats je mening op de sociale-mediakanalen van H&M (@hm), Primark (@Primark) en Nike (@Nike) met de hashtag #PayYourWorkers

!  Print deze labels en verstop ze in winkels in de zakken van kledingstukken van H&M, Primark en Nike

!  Neem een foto van jezelf met de hashtag #PayYourWorkers en verspreid die op je sociale media

 

 

Gerelateerd nieuws