De impact van de wereldwijde corona-crisis op de kledingindustrie breidt zich uit als een olievlek. Niet alleen zijn de meeste kledingproductielanden hard geraakt door de pandemie en de daaropvolgende lock-down; deze landen hebben ook nog eens te maken met een ongekend harde economische recessie, waaronder de sluiting van grote delen van de textiel- en kledingindustrie.

 

Die economische recessie is een geïmporteerde recessie, want hij werd veroorzaakt doordat kledingmerken plotseling al hun bestellingen annuleerden. Vaak ging dit gepaard met inhouding van betaling voor en bedingen van kortingen op goederen die de fabriek al hadden verlaten, voor kleding die op dat moment in productie was en voor grondstoffen die al waren besteld. Toch kondigde ook een aantal grote merken direct aan geen bestellingen te zullen annuleren en betalingen zoveel mogelijk doorgang te laten vinden. Het Amerikaanse Worker Rights Consortium houdt een brand-tracker bij met informatie over welke kledingmerken hun afspraken naar leveranciers nakomen en welke dat niet doen.

 

Door de acute financiële problemen in tienduizenden fabrieken zijn miljoenen kledingarbeiders en arbeidsters op straat komen te staan, in veel gevallen zelfs zonder het salaris voor maart te hebben ontvangen. De meeste van de arbeidsters hebben een gezin te onderhouden, verkeren al in armoede en weten niet hoe zij de komende maanden moeten overleven. Waar normaliter in het laatste geval nog op familie of vrienden kan worden gerekend, valt in deze uitzonderlijke tijden in veel gevallen zelfs dat laatste vangnet weg. De website van de Clean Clothes Campaign houdt in een blog dagelijks het nieuws bij uit de productielanden.

 

Corona social media visual 1 photo with text

 

CCC-SKC spant zich samen met andere organisaties in om aandacht te krijgen voor deze problemen, in de media, bij bedrijven en in de politiek. Ook lobbyen wij momenteel hard voor noodmaatregelen voor ontslagen kledingarbeidsters in de vorm van financiële steun. Daarvoor treedt de organisatie in contact met bedrijven, brancheverenigingen, vakbonden en hun internationale federaties, en de politiek (zowel in Den Haag als bij de EU in Brussel).  Eind deze maand zullen we ook een petitie opstarten om aan te tonen dat grote delen van het algemene publiek zich zorgen maken over de menselijke impact van deze economische crisis en meer solidariteit willen zien met degenen die het meest kwetsbaar zijn.

 

“Business Unusual”

SKC dringt erop aan dat tegelijkertijd structurele veranderingen worden doorgezet in de kledingindustrie, met name op het terrein van transparantie, leefbaar loon en een meer algemene zorgplicht w.b. mensenrechten. Het is een positieve ontwikkeling dat bedrijven die noodsteun ontvangen in het kader van de COVID19-maatregelen aan voorwaarden moeten voldoen. Wat SKC betreft zouden hier ook voorwaarden met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen in de internationale toeleveringsketens bij moeten komen. Op de langere termijn zijn wettelijk afdwingbare maatregelen nodig, zoals zorgplicht aangaande mensenrechten in de internationale toeleveringsketens.

 

Verder dringen wij er bij alle merken en retailers die nog steeds weigeren om bestellingen te betalen, aan om dit onmiddellijk te doen. Het is van cruciaal belang dat merken zo snel mogelijk beginnen met het betalen van hun bestellingen, aangezien veel kledingarbeiders wereldwijd nog steeds wachten op hun loon van maart.

 

In een ander initiatief, en omdat de Europese Commissie klaar staat om de komende maanden een nieuwe “alomvattende strategie voor textiel” [waaronder kleding] te ontwikkelen, heeft een groep van 65 maatschappelijke organisaties waaronder SKC haar toekomstvisie voor de wereldwijde sector textiel, kleding, leer en schoenen uiteengezet. De organisaties hebben dit gedaan door een niet-officiële (of “schaduw”-) strategie op te stellen waarin ze een reeks wetgevende en niet-wetgevende maatregelen voorstellen die de EU kan ondernemen om bij te dragen aan eerlijke en duurzame waardeketens.

 

De groep – een brede coalitie van activisten voor eerlijke handel, mensenrechten, arbeidsrechten, milieubescherming en transparantie – roept de Europese Commissie, Europarlementariërs en EU-regeringen op om een ambitieuze strategie te steunen om ervoor te zorgen dat er structuurveranderingen plaatsvinden in het business model van de textiel- en kledingindustrie voor de post-corona-wereld.

 

Muriel Treibich, lobby- en advocacy-medewerker van CCC in Brussel: “Het is tijd voor EU-leiders om op te treden en de noodzakelijke hervormingen van de regelgeving door te voeren, aangezien de initiatieven van de industrie duidelijk zijn mislukt. De huidige crises op het gebied van gezondheid en economie hebben een verwoestende impact op de werknemers in de toeleveringsketen en brengen verder de kwetsbaarheid en machtsonevenwichtigheden van de sector aan het licht. Deze schaduwstrategie biedt EU-besluitvormers een weg voorwaarts over wat ze moeten doen om ervoor te zorgen dat de ontwikkeling van de kledingsector de rechten en het levensonderhoud van werknemers ondersteunt in plaats van ze actief te ondermijnen.”

 

Door tientallen jaren prioriteit te geven aan winstmaximalisatie boven veiligheid op de werkplek en leefbare lonen zijn werknemers in de toeleveringsketens van kleding vrijwel niet beschermd tegen economische tegenvallers, laat staan tegen de diepgravende impact van de huidige pandemie.

 

Wat kun je doen om te helpen?

Het is bijna eind april en in veel productieanden voelen kledingarbeidsters zich gedwongen om te gaan demonstreren om hun achterstallige loon voor maart op te eisen voor het werk dat zij hebben gedaan voordat zij werden ontslagen. Als merken niet betalen voor de kleding die ze hebben besteld, kunnen fabrieken hun arbeiders niet betalen.

 

Tag je favoriete merk en vraag wat ze doen om ervoor te zorgen dat de kledingarbeiders worden betaald tijdens de # COVID19-pandemie. #PayUp ! Plaats berichten met deze hash tags en @dressen op je sociale media en de accounts van deze kledingmerken; steun onze campagnes en de petitie begin mei.

 

Insta: @Topshop @Gap @asos @urbanoutfitters @ca @jackandjones @veromoda @walmart @nextofficial @Topman @tescofood @primark @kohls @mothercareuk @fashionnova @jcpenney @freepeople @bananarepublic @oldnavy @jackandjones

Twitter: @Primark @Gap @Topshop @FreePeople @UrbanOutfitters @ca_europe @mothercareuk @tesco @Anthropologie @urbn @kohls @jcpenney @veromoda @JackandJonesTM @walmart @nextofficial @asos @georgeatasda @asda @oldnavy @bananarepublic @topman

 

Andere petities die online staan:

https://traidcraftexchange.org…

https://actions.oxfam.org/aust…

https://actionnetwork.org/peti…

 

Achtergrond-info: CCC/WRC statement on COVID19 crisis www.workersrights.org/wp-content/uploads/2020/03/Who-Will-Bail-Out-the-Workers-March-2020.pdf

 

 

Gerelateerd nieuws
23 apr, 2021
Rana Plaza memorial: online
Het is zaterdag acht jaar geleden dat in Bangladesh een kledingfabriek instortte. Bij het drama kwamen meer dan 1100 mensen om het leven. Tweeduizend anderen…