Vandaag publiceren we het rapport “Tailored wages” waarin we constateren dat 19 van de 20 ondervraagde kledingmerken in het onderzoek haar arbeidsters geen leefbaar loon betaalt. Slechts 1 kledingmerk, namelijk Gucci, betaalt voor een gedeelte van haar productie in Italië een leefbaar loon. In 2014 voerde Schone Kleren Campagne voor het laatst een dergelijk onderzoek uit onder de naam: Tailored wages: are the big brands paying the people who make our clothes enough to live on?

Sommige merken verzekerden ons destijds dat ze eraan werkten om leefbare lonen uit te keren. Vijf jaar later herhalen we de vraag: hebben de factoren die we in 2014 beoordeelden geleid  tot een leefbaar loon? Hoeveel arbeidsters krijgen nu daadwerkelijk genoeg betaald?


Hoe staat het er dan nu voor?
We namen contact op met twintig toonaangevende merken uit de sectoren van luxe-kleding, sportkleding, fast fashion en onlinewinkels, om erachter te komen of zij een leefbaar loon uitbetalen. We stellen vast dat sommige merken meer doen dan anderen, maar 95% van de merken kan niet aantonen dat hun arbeidsters een leefbaar loon krijgen uitbetaald. Vijf jaar na ons eerste onderzoek hoopten we meer goed nieuws te kunnen melden. Onze boodschap aan de merken is dat kledingarbeidsters niet langer kunnen wachten. Het naleven van mensenrechten is een verantwoordelijkheid van kledingmerken, een leefbaar loon is een mensenrecht en daar wachten miljoenen kledingarbeidsters al veel te lang op! Schone Kleren Campagne pleit dan ook voor juridisch bindende en afdwingbare afspraken omtrent het betalen van een leefbaar loon!

 

Wil je meer weten?

 

Gerelateerd nieuws