Twee weken geleden informeerde Hema haar belangrijkste toeleveranciers in Azië dat het per direct alle lopende orders annuleert. Ook zal Hema voorlopig geen nieuwe bestellingen plaatsen en de betalingstermijn voor alles wat al geleverd is met dertig dagen verlengen. Deze beslissing van Hema, voor zover bekend het eerste modemerk dat in 2021 zijn financiële verplichtingen niet nakomt, volgt op een golf aan annuleringen van kledingmerken vorig jaar in reactie op eerdere lockdowns. Die annuleringen hadden enorme gevolgen voor kledingarbeiders in de internationale toeleveringsketens van bedrijven.

Juli 2020 benadrukte Hema nog in reactie op vragen van de Schone Kleren Campagne dat het merk maatschappelijk verantwoord handelt in lijn met de richtlijnen van het Convenant Duurzame Kleding en Textiel. In het convenant wordt onder andere gepleit voor het niet afzeggen van geplaatste orders. Hema gaf toentertijd aan met leveranciers in gesprek te zijn over herstructurering van bestellingen, maar deed geen mededelingen over volumes, percentages of de gevolgen voor arbeiders. De beslissing die nu is genomen, laat zien dat er van de mooie maar vage woorden helaas weinig terechtkomt. Het handelen van HEMA heeft ongetwijfeld negatieve gevolgen voor de arbeiders die voor het bedrijf produceren.

Lees meer hierover in het opiniestuk geschreven door SKC in Trouw.

#Hema #PayUp #PayYourWorkers

Gerelateerd nieuws