Begin januari deden we de oproep om met ons mee te denken over onze campagnes. We kregen bijna 400 reacties op onze online survey. Daarnaast nodigden we een aantal mensen uit voor een focusgroep. Hieronder vind je de belangrijkste resultaten.
Resultaten enquête Wij willen schone kleren!

Wie volgt Schone Kleren Campagne?
90% is vrouw
76% is hoogopgeleid
90% kent SKC al, met name via Facebook
Gemiddelde leeftijd is 44 jaar
10% is jonger dan 25 jaar

Wat vinden jullie de belangrijkste activiteiten van SKC?
Actievoeren richting kledingmerken (37%)

Consumenten informeren over slechte arbeidsomstandigheden (16%)

Consumenten stimuleren actie te ondernemen naar merken (16%)

Lobby op politiek (13%)

Kledingarbeidsters steunen in hun strijd voor goede arbeidsomstandigheden (13 %)

Onderzoek doen naar arbeidsomstandigheden (5%)

De antwoorden op de weetjes:
1) Welk Nederlandse merk scoort het hoogst op het stimuleren van een leefbaar loon onder kledingarbeiders?

Antwoord: G-star (70% goed beantwoord)

2) Welk verbeterinitiatief geeft volgens Schone Kleren de meest geloofwaardige garantie voor eerlijkere kleding

Antwoord: Fair Wear Foundation (72% goed beantwoord)

3) Uit welke landen komt de kleding die we dragen vooral?

Antwoord: China, India en Bangladesh (58% goed beantwoord)

4) De Bengaalse kledingindustrie is goed voor 80% van de totale export van het land

Antwoord: 80% (35% goed beantwoord)

5) In welke leeftijdsgroep vallen de meeste vrouwelijke kledingarbeiders?

Antwoord: 18 tot 35 jaar (4% goed beantwoord)

Reacties op standpunten Schone Kleren Campagne
Het overgrote deel van de ondervraagden is het eens met de standpunten van SKC. De doelgroep is er nog meer van overtuigd geraakt dat de manier waarop kledingmerken zaken doen effect heeft op de arbeidsomstandigheden.

Kledingmerken moeten leefbaar loon stimuleren: 90% helemaal eens
De manier waarop kledingmerken zaken doen heeft effect op de arbeidsomstandigheden: 81% helemaal eens.
Een verbeterde positie van vrouwen draagt bij aan eerlijke kleding: 53% helemaal eens.
Ik hoef niet te weten waar mijn kleding vandaan komt: 85% helemaal mee oneens.
Ik ben geintresseerd in ethische kwesties in de modeindustrie: 69% helemaal mee eens.
Het helpt dat ik kledingmerken onder druk zet te veranderen:
Het heeft effect dat ik kledingmerken onder druk zetten om arbeidsomstandigheden te verbeteren: 31% helemaal mee eens
Ik heb zelf geen invloed op hoe kledingarbeiders behandeld worden: 47% helemaal mee oneens

Top drie acties voor schone kleren
Op het label kijken om te zien waar kleding gemaakt is

Bewust eerlijke kleding kopen

Meedoen aan een online petitie of actie

54,3% heeft een merk op rankabrand.nl gecheckt, 58,7% heeft bewust schone kleren gekocht, 61,9% heeft op labels gekeken waar de kleding wordt gemaakt, 58,4% heeft meegedaan aan een petitie, 46,3% heeft een film of documentaire gezien zoals Slag om de Klerewereld of The True Cost.

Het merkenoverzicht dat samen met Rank a Brand is opgesteld werd hoog gewaardeerd: een dikke 8, net als de informatie die SKC deelt over de kledingindustrie en petities. Vragen stellen in de winkel is nog een drempel, in plaats daarvan vragen mensen gericht op een bepaald merk (tip: probeer eens onze vragenkaart of mail je merk!).

Nogmaals heel erg bedankt voor je input!

Gerelateerd nieuws
8 maart 2022
Nike: high time to #PayYourWorkers!
Op Internationale Vrouwendag start de PayYourWorkers / Respect Labour Rights-campagne een actie om Nike verantwoordelijkheid te laten nemen voor de kledingarbeiders van de Violet kledingfabriek…
31 januari 2022
SKC te zien in “Radar”
SKC is vanavond te zien in het televisieprogramma ''Radar''. Met de verborgen camera gaat het programma langs bij 11 winkels van bekende modemerken om te…