Vandaag start SKC samen met andere organisaties een campagne voor Europese wetgeving op het gebied van leefbaar loon in de wereldwijde kleding-, textiel- en schoenenindustrie. Deze campagne maakt deel uit van een nieuw Europees Burgerinitiatief, dat een jaar de tijd heeft om één miljoen handtekeningen te verzamelen. Alle EU-burgers van kiesgerechtigde leeftijd kunnen de petitie ondertekenen.

 

 

 

Achtergrond:

Met steun van een brede coalitie van organisaties en experts, waaronder ASN Bank, Fair Wear Foundation, Fashion Revolution, Schone Kleren Campagne (SKC) en Solidaridad is dit de grootste Europese campagne over leefbare lonen en wetgeving ooit. Het Burgerinitiatief moet ervoor zorgen dat kledingmerken en detailhandelaren er verantwoordelijkheid voor dragen dat werknemers in de wereldwijde kledingindustrie leefbare lonen krijgen. Zo moeten bedrijven een tijdgebonden plan opstellen en vervolgens uitvoeren, monitoren en resultaten publiceren om zo de kloof tussen de werkelijke en leefbare lonen te dichten.

SKC neemt actief deel aan de commissie die het voorstel heeft opgesteld en is een belangrijke partner in de campagne. “Leefbaar loon is al jaren een belangrijk thema voor SKC, maar dit is een van de gebieden waar bedrijven nauwelijks vooruitgang boeken”, aldus Tibbe Smith Larsen, Europese Coördinator van SKC. “Het blijft gemakkelijk voor kledingmerken om hun verantwoordelijkheid te ontlopen om ervoor te zorgen dat arbeiders in hun toeleveringsketens een fatsoenlijk leven kunnen leiden. Er zijn tal van vrijwillige initiatieven die beweren aan dit probleem te werken, maar de realiteit is dat kledingarbeiders nog steeds in armoede leven. Hun koopkracht is extreem laag en is de afgelopen tien jaar nauwelijks verbeterd, zo niet afgenomen. Vrijwillige initiatieven hebben niet geleid tot zinvolle verbeteringen voor werknemers. Wetgeving, bindende maatregelen en sterke, onafhankelijke vakbonden zijn nu nodig om een leefbaar loon voor werknemers veilig te stellen.”

Ook Mario Ivekovic van vakbond Novi Sindikat in Kroatië en lid van het SKC-netwerk dringt aan op EU-regelgeving. “De COVID19-crisis heeft aangetoond waartoe het al decennialang betalen van armoedelonen toe leidt: grote winsten voor kledingmerken en retailers terwijl de kledingarbeider niet in basisbehoeften voor zichzelf en haar/zijn gezin kan voorzien. De wetgeving waar deze campagne om vraagt, is dringend nodig en belangrijk voor alle kledingarbeiders, of ze nu in Europa, Azië, Afrika of Amerika wonen”.

De campagne Good Clothes, Fair Pay loopt vanaf vandaag exact één jaar. Als de organisaties erin slagen om een miljoen legitieme handtekeningen te verzamelen, dan zullen de organisaties rechtstreeks met de Europese Commissie mogen meepraten over de inhoud van het EU-voorstel. Op die manier kunnen consumenten straks het vertrouwen hebben dat kleding die zij in Europa kopen, gemaakt is door mensen die kunnen leven van hun loon.

Doe mee en teken de petitie! Heb je een minuutje extra? Verspreid dan het nieuws verder via je sociale kanalen! Dank!

 

www.goodclothesfairpay.eu                                                      #GoodClothesFairPay

 

 


 

Gerelateerd nieuws
8 maart 2022
Nike: high time to #PayYourWorkers!
Op Internationale Vrouwendag start de PayYourWorkers / Respect Labour Rights-campagne een actie om Nike verantwoordelijkheid te laten nemen voor de kledingarbeiders van de Violet kledingfabriek…
31 januari 2022
SKC te zien in “Radar”
SKC is vanavond te zien in het televisieprogramma ''Radar''. Met de verborgen camera gaat het programma langs bij 11 winkels van bekende modemerken om te…