Nieuw onderzoek van Rank a Brand en Schone Kleren Campagne wijst uit: maar twee van de honderd onderzochte merken zijn goed op weg naar schone kleren.
Uit onderzoek naar duurzaamheidsprestaties van Nederlandse kledingmerken, blijkt dat de meeste merken duurzaamheid en arbeidsomstandigheden nog te weinig serieus nemen. Van de ruim honderd kledingmerken die onder de loep zijn genomen presteren slechts twee merken over het algemeen goed: de spijkerbroekmerken Kings of Indigo en Kuyichi. Beide merken behalen het B-label, wat betekent dat ze goed op weg zijn, maar er nog altijd verbeteringen mogelijk zijn. Het onderzoek is uitgevoerd door Rank a Brand in samenwerking met Schone Kleren Campagne.

Beide merken danken hun goede score aan het hebben van een behoorlijk klimaatbeleid, veelvuldig gebruik van milieuvriendelijkere materialen en het werken aan betere arbeidsomstandigheden. Dit laatste heeft mede te maken met het feit dat Kings of Indigo en Kuyichi lid zijn van de Fair Wear Foundation (FWF). Kuyichi is tevens lid van MADE-BY. Deze organisaties zetten zich in voor betere arbeidsomstandigheden en milieuvriendelijkere materialen.

Overgrote meerderheid merken vindt duurzaamheid onbelangrijk
Van de overige Nederlandse kledingmerken verdienen twee het C-label. Dit zijn Mud Jeans en G-Star. Deze merken, wederom spijkerbroekmerken, zijn daarmee qua duurzaamheid redelijk op weg, maar er is nog genoeg te doen. In totaal behalen 17 Nederlandse kledingmerken het D-label, waaronder bekende namen als Zeeman, Hema, CoolCat, Hunkemöller, WE Fashion en Bristol. Deze merken hebben een begin gemaakt met het meenemen van duurzaamheid in hun bedrijfsvoering, maar er moet nog veel gebeuren. De overgrote meerderheid, ruim 80%, blijft nog altijd steken op het E-label. Dit laagste label houdt in dat merken duurzaamheid niet of nauwelijks van belang achten en hier dus ook te weinig over communiceren. Merken in deze categorie zijn onder andere De Bijenkorf, America Today, Scapino, Gaastra, Oilily, V&D, Action en Wibra.

Helaas bevestigt ook dit onderzoek de stelling van de Schone Kleren Campagne dat 99% van de kleding niet volledig schoon is. Kleding is volledig schoon als er geen mensen voor zijn uitgebuit en het milieu zoveel mogelijk is ontzien.

Voor het onderzoek zijn de hoofdonderwerpen klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden bekeken. Opvallend is dat gemiddeld de meeste punten behaald worden bij arbeidsomstandigheden. Dit kan te maken hebben met de grote aandacht die hier recent voor is geweest na instorting van de fabriek Rana Plaza in Bangladesh. Toch zijn dit vooralsnog vooral verbeteringen op het gebied van beleid en losse projecten. Concrete resultaten, zoals het uitbetalen van een leefbaar loon en grondige, onafhankelijke controles van fabrieken, blijven nog te vaak uit.

Over Schone Kleren Campagne

Schone Kleren Campagne heeft als doel arbeidsomstandigheden en de positie van arbeiders in de wereldwijde kledingindustrie te verbeteren. Alle kleding hoort onder goede arbeidsomstandigheden te worden gemaakt, waarbij arbeiders de vrijheid en mogelijkheid hebben om hun eigen (mensen)rechten zeker te stellen. De Schone Kleren Campagne is onderdeel van de internationale Clean Clothes Campaign.

Over Rank a Brand
Het onderzoek onder Nederlandse kledingmerken is onderdeel van de merkenvergelijkingen van Rank a Brand, dat de consument de mogelijkheid geeft om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Alle onderzochte merken zijn voor publicatie uitgenodigd te reageren op de uitkomsten. Op www.rankabrand.nl zijn de duurzaamheidscores van ruim 600 merken te raadplegen, in de sectoren kleding, elektronica, reizen, telecom, media, supermarkten en eten & drinken.

Gerelateerd nieuws
20 nov, 2019
Wat ‘respect’ voor Zara betekent
Zara’s moederconcern Inditex presenteert zich als een uiterst transparant bedrijf en beweert dat de belangen van de mensen die de kleding fabriceren de hoogste prioriteit…