Het sociale beleid van sportmerk Adidas is flink op de korrel genomen met een stunt tijdens de Berlijnse modeweek. Volgens een persbericht dat erop leek alsof het van Adidas kwam was een voormalige Cambodiaanse kledingarbeidster zogenaamd aangesteld als mede-CEO. Ook zou het merk zijn beleid ten aanzien van arbeiders in hun toeleveringsketens radicaal verbeteren, en zou het bedrijf zich hebben aangesloten bij het (echt bestaande) Pay Your Workers-initiatief.

Het gaat om een grap; een grap met serieuze ondertoon. Schone Kleren Campagne heeft samengewerkt met activistenduo The Yes Men om het merk een poets te bakken. Adidas werd uitgekozen omdat het al jaren meer belooft dan het doet om wantoestanden in hun productieketens tegen te gaan.

Ineke Zeldenrust van SKC: “Adidas zijn meesters in het verdraaien van woorden, maar de waarheid is dat ze weigeren over de brug te komen. Tienduizenden Adidas-kledingarbeiders zijn miljoenen verschuldigd. The Yes Men hebben een alternatieve waarheid gepresenteerd waarin bedrijfsleiders prioriteit geven aan het beschermen van rechten; een waarheid waarin Adidas ethisch gedrag serieus neemt en er in investeert. We roepen [Adidas-CEO] Bjørn Gulden op om dringend stappen te ondernemen en de Pay Your Workers-overeenkomst te ondertekenen. Woorden zijn niet genoeg, arbeiders hebben nu echte actie nodig, ze hebben al te lang gewacht.”

Adidas-CEO en zijn ‘nieuwe mede-CEO’

Eén van de 26 ontslagen arbeiders van de Pou Chen-fabriek in Myanmar (Birma), die in oktober in staking gingen vanwege lage lonen en andere misstanden: “Ik wil Adidas vragen of ze weten wat er met ons is gebeurd en wat Pou Chen ons aandoet? Adidas is wereldberoemd en mag niet negeren wat er gebeurt met de arbeiders die hun schoenen produceren. Kunnen ze Pou Chen niet verantwoordelijk houden voor wat er met ons is gebeurd en de banen die we zijn kwijtgeraakt? Hebben ze als wereldwijd merk niet de mogelijkheid om dit probleem op te lossen?”

“Het nieuws van hun baanbrekende ethiekprogramma is helaas nep, maar het lijden van adidas-werknemers is maar al te reëel”, zegt Mike Bonanno van de Yes Men. “Adidas kan het oplossen door hun kledingarbeiders te betalen wat ze verschuldigd zijn, de Pay Your Workers-overeenkomst te ondertekenen en eindelijk de realiteit te zien van de mensen die hun winst mogelijk maken.”

Bij de stunt hoorden ook een nep-website en voor de gelegenheid gemaakte sociale mediakanalen.

Meer informatie over de Pay Your Workers-campagne .

Informatie over schendingen van werknemersrechten in de toeleveringsketen van Adidas vindt je hier: https://adidassteals.com

Onderzoek naar de behoefte aan een wereldwijd garantiefonds voor ontslagen werknemers door Cornell University.

Meer informatie over The Yes Men.

Gerelateerd nieuws
8 maart 2022
Nike: high time to #PayYourWorkers!
Op Internationale Vrouwendag start de PayYourWorkers / Respect Labour Rights-campagne een actie om Nike verantwoordelijkheid te laten nemen voor de kledingarbeiders van de Violet kledingfabriek…