Op woensdag 29 augustus komt de Bengaalse Minimum Wage Board bij elkaar om een nieuw wettelijk minimum loon te bepalen voor arbeidsters in de Bengaalse kledingindustrie. Voorafgaand aan het overleg heeft Schone Kleren Campagne druk uitgeoefend op kledingmerken om hen dringend te verzoeken de eisen van arbeidsters publiekelijk te steunen. De eisen van arbeidsters omvatten onder andere een verhoging van het minimumloon naar 16.000 taka, een wettelijk vastgelegd kader waarin loonschalen, promotie en andere sociale voorzieningen worden bepaald. Inditex – het moederbedrijf van o.a. Zara, Bershka en Pull & Bear – heeft als eerst publiekelijk steun uitgesproken voor de eis van kledingarbeidsters. 11 Nederlandse merken, waaronder CoolCat, WE, G-star en Zeeman, schreven gezamenlijk een brief aan de Bengaalse overheid.

Het loon in Bangladesh bedraagt op dit moment 5.300 Taka. Dit bedrag is sinds 2013 niet herzien. De afgelopen maanden vonden vele demonstraties plaats in Bangladesh om het loon te verhogen. Onder diverse vakbonden, NGO’s en mensenrechtenactivisten heeft de looneis van 16.000 taka brede steun. De eis wordt ook gesteund door de IndustriALL Bangladesh Council (IBC) waarin alle leden van de wereldwijde federatie IndustriALL zijn verenigd. De secretaris generaal van de IBC, Salauddin Shapon, zei recentelijk tijdens een persconferentie “Voordat onze looneis van 16.000 BDT werd geformuleerd heeft de IBD onderzoek gedaan en goed gekeken naar verschillende aspecten zoals de kosten voor levensonderhoud, inflatiekoersen en minimumlonen in omringende landen die kleding produceren”.

Bedrijven in actie
De afgelopen maanden heeft Schone Kleren Campagne druk uitgeoefend op merken die kleding produceren in Bangladesh. Door (publiekelijk) steun uit te spreken voor een hoger loon, geven bedrijven een krachtig signaal af aan de Bengaalse overheid. 25 internationale organisaties ontvingen een brief van Clean Clothes Campaign, International Labour Rights Forum en Maquila Solidarity Network. Schone Kleren Campagne schreef in samenwerking met SOMO, LIW, FNV en CNV 26 Nederlandse bedrijven aan..

Uitspraak Inditex
Hoewel merken tot nu toe uitsluitend middels direct richting ons hebben gereageerd op onze verzoeken heeft Inditex nu een persbericht op de eigen website gepubliceerd waarin zij schrijven: “Wij geloven in het recht van arbeidsters op een leefbaar loon, zowel in Bangladesh alsook in andere landen waar wij produceren. Daarom verwachten wij dat de collectieve eisen van arbeidsters, geuit via legitieme vakbonden waaronder de IBC, serieus zullen worden overwogen en dat de huidige onderhandelingen gebruikt worden om tot een overeenkomst te komen wat betreft een eerlijke verhoging van het minimumloon waaraan het recht van arbeidsters op een leefbaar loon ten grondslag ligt.”

“Wij zijn blij verrast met dit bericht en hopen dat andere merken gauw zullen volgen met publieke steunbetuigingen voor een leefbaar loon in Bangladesh.” stelt Tara Scally, woordvoerder Schone Kleren Campagne.

Veel merken hebben aan Schone Kleren Campagne laten weten dat zij de uitkomst van de loononderhandelingen zullen respecteren ensteunen, waarbij zij veelvuldig refereerden aan hun lidmaatschap bij verschillende multi-stakeholder initiatieven zoals Fair Wear Foundation, het Nederlandse Kledingconvenant en het Duitse Partnerschap voor Duurzaam Textiel, die allemaal druk hebben uitgeoefend op de Bengaalse regering om te onderstrepen hoe belangrijk het is dat arbeidsters en vakbonden gehoord worden en hun algemene steun voor leefbare lonen te benadrukken.

Aangeschreven merken
Internationale merken Nederlandse merken
Aldi
Abercrombie & Fitch
American Eagle
Benetton
C&A, Carrefour
El Corte Ingles
Esprit
GAP
H&M
HBC
Hugo Boss
Inditex
KiK
Levi’s
Li & Fung
Lidl
Marks & Spencer
Next
Primark
Sainsburys
Takko
Tesco
VF
Walmart.
Approvo
Bristol
CoolCat
ETP
Fashion Linq
Fully Fashion
G-Star
Hema
Hudson’s Bay
Hunkemuller
Jomo fashion
M&S Mode
Miss Etam
o’Neill
Prenatal
The Sting
Shoeby
Schijvens
Susan Fashion
Texsport
Tricorp
Verburgt Fashion
WE fashion
Wibra
Yongo
Zeeman

In reactie op de oproep schreven 11 Nederlandse merken gezamenlijk een brief aan de Bengaalse overheid: America Today, CoolCat, G-Star, Miss Etam, MS Mode, O’Neill, Prénatal, Schijvens, WE, Yongo en Zeeman.

Schone Kleren Campagne hoopt dat de overige merken alsnog in actie zullen komen en publiekelijk hun steun uitspreken voor een leefbaar loon voor de mensen die hun kleding maken in Bangladesh. “Door de steun van kledingmerken voor de looneisen van arbeidsters, zullen de regering en werkgevers nu met een veel beter aanbod moeten komen. Anders zullen zij het risico lopen hun grootste klanten van zich te vervreemden” aldus Tara Scally, “Bovendien zullen merken ook profiteren van de loonsverhoging. Zij kunnen betere kwaliteit verwachten van de producten die zij laten produceren in Bangladesh wanneer arbeidsters nier hongerig zijn, in armoede leven en continu bezorgd moeten zijn over hoe zij hun families moeten onderhouden, zoals nu het geval is.”

Bangladesh, kom met een fatsoenlijk wettelijk kader!
Naast een verhoging van het minimumloon naar 16,000 taka eisen arbeidsters dat het aantal loonschalen van de huidige zeven wordt verlaagd naar vijf, dat er wetgeving wordt geformuleerd omtrent promotie, dat het loon ieder jaar met tien procent zal stijgen en dat proeftijden worden verkort naar een maximum van drie maanden en dat trainees 10,000 taka per maand betaald krijgen in plaats van de huidige 4,180 taka per maand. Schone Kleren Campagne roept de Bengaalse werkgevers en autoriteiten op om te verzekeren dat deze eisen spoedig gerealiseerd zullen worden door middel van een wettelijk kader en op de loonstroken van arbeidsters.

Gerelateerd nieuws