Nog maar vier weken om een nieuwe overeenkomst te bereiken!

Vandaag lanceert Schone Kleren Campagne (SKC) een ‘brand tracker’ die laat zien welke kledingmerken voorstander zijn van een nieuw bindend veiligheidsakkoord en welke grote merken vooruitgang op het gebied van fabrieksveiligheid belemmeren.

Het Bangladesh-veiligheidsakkoord wordt gezien als een belangrijke standaard voor overeenkomsten over fabrieksveiligheid overal ter wereld.  Op 31 mei 2021 liep het huidige contract tussen kledingmerken en vakbonden bijna af zonder dat er overeenstemming was over een nieuw juridisch-bindend akkoord. Op het laatste moment werden onderhandelingen met drie maanden verlengd. Maar nu, vier weken voor de nieuwe deadline van 31 augustus, is er nog geen doorbraak in zicht. Afgelopen maanden werden de merken die zijn aangesloten bij het Bangladesh-akkoord aangespoord zich te committeren aan de principes die het huidige akkoord zo succesvol hebben gemaakt.

ASOS, Topshop, Topman, Miss Selfridge, Esprit, G-Star, Hunkemöller, KiK, Schijvens, s.Oliver, Tchibo, Tesco, Uniqlo, Wibra en Zeeman zijn voorstanders van een nieuw veiligheidsakkoord dat juridisch bindend is voor individuele bedrijven, onafhankelijk toezicht heeft en kan worden uitgebreid naar andere landen.

 

 

Aan de negatieve kant identificeert de brand tracker de merken die ondanks dat zij een verschil kunnen maken dit niet doen. Dit zijn de grotere merken die bij meer dan 75 toeleveranciers in Bangladesh inkopen, die andere merken vertegenwoordigen aan de onderhandelingstafel of lid zijn van de stuurgroep van het Akkoord.

Aan de negatieve kant staan Aldi Nord, Aldi Süd, Bershka, Bestseller, COS, C&A, H&M, Jack & Jones, Lidl, Marks & Spencer, Massimo Dutti, Matalan, Monki, Next, Only, Otto, Oysho, Primark, Pull & Bear, Reserved, Stradivarius, Takko, Trader Joe’s, Vero Moda, WE Fashion, Zara en ‘& other stories’.

Het Bangladesh-akkoord is een baanbrekend initiatief dat vlak na de instorting van het Rana Plaza gebouw in 2013 werd opgericht. Het programma heeft fabrieken veiliger gemaakt dankzij juridische afdwingbaarheid, een hoge mate van transparantie en onafhankelijk toezicht.

Het is cruciaal dat de nieuwe overeenkomst een mondiale reikwijdte krijgt en het Bangladesh-akkoord naar andere landen wordt uitgebreid. “We hopen dat iedereen meedoet om merken aan de negatieve kant onder druk te zetten,” zegt Christa de Bruin van SKC. Een meerderheid van de Akkoord-merken is niet opgenomen in de merkenmonitor, maar draagt zeker ook verantwoordelijkheid voor de totstandkoming van een goede nieuwe overeenkomst. “Elk kledingmerk dat inkoopt in Bangladesh en zich nu niet actief uitspreekt voor een sterk juridisch bindend akkoord zet de veiligheid van kledingarbeiders op het spel.”

De merkenmonitor is beschikbaar op cleanclothes.org/accord-tracker.

Voor achtergrond-info, check ranaplazaneveragain.org en steun onze acties!

#ProtectProgress    #banglaccord

 

 

 

Gerelateerd nieuws