Onderzoek van Schone Kleren Campagne (SKC) laat zien dat aan transparantie in de wereldwijde kledingindustrie ver onder de maat blijft. Tot deze conclusies komt SKC na een update en uitbreiding van gegevens van onze eigen ‘FashionChecker’-website van 264 kledingbedrijven.

In de FashionChecker wordt zichtbaar bij welke merken kledingarbeidsters wel of niet een leefbaar loon ontvangen. Ook krijgen bezoekers van de site inzicht in hoe transparant merken zijn over hun toeleveringsketens. Transparantie over in welke fabrieken kledingmerken hun spullen laten produceren blijft essentieel om de merken verantwoordelijk te kunnen houden.

Onze gegevens laten zien dat alle onderzochte merken nog steeds niet garanderen dat arbeidsters in hun internationale toeleveringsketens hun lonen ontvangen tijdens de pandemie, ondanks hun beloften om de arbeidsrechten te respecteren. Gebrek aan transparantie in de wereldwijde toeleveringsketens heeft modemerken in staat gesteld om werknemers hun wettelijk verschuldigde loon en ontslag te weigeren. Zo werd werknemers in Cambodja tijdens de nationale lockdown van april en mei 2021 naar schatting US$ 109 miljoen aan loon onthouden. SKC schat dat aan kledingarbeiders wereldwijd in het jaar van de pandemie van maart 2020 tot maart 2021 ten minste 11,85 miljard dollar verschuldigd is.

De bijgewerkte gegevens van FashionChecker laten zien dat 159 merken (60%) een beoordeling krijgen van 1 of 2 van de 5 sterren, wat betekent dat ze niet of nauwelijks transparant zijn. 46 merken (17%) krijgen vijf sterren, wat inhoudt dat ze voldoende of zelfs extra informatie vrijgeven over hun toeleveringsketens, bijvoorbeeld of er al dan niet een vakbond op de werkvloer is.

SKC dringt aan op snelle maatregelen om kledingarbeidsters te beschermen tegen de ergste gevolgen van de COVID19-pandemie, die de kledingindustrie in een ongekende crisis heeft gestort.

“Op korte termijn zijn bindende afspraken nodig waarbij kledingmerken zich commiteren om de arbeidsters in fabrieken tijdens de pandemie door te betalen, en als het echt niet anders kan te ontslaan met onmiddelijke betaling van de ontslagvergoeding,” zegt Wyger Wenholt van SKC. “Veel merken doen beloften en beweringen over het respecteren van de rechten van werknemers en het betalen van een leefbaar loon, maar zonder transparantie kunnen werknemers, vakbonden en maatschappelijke organisaties de mooie beweringen niet checken.”

Doe mee en teken onze petitie op payyourworkers.org/nl

Of doe mee met de Tiktok-challenge van onze Engelse zusterorganisatie LBL: uitleg hier.

 


Op dinsdag 4 oktober vroeg SKC aandacht voor de #PayYourWorkers-campagne in
de Amsterdamse Kalverstraat.

 

 

#PayYourWorkers                                      #RespectLabourRights

 

The FashionChecker / Living Wages Through Transparency project receives financial support from the EU.
Het onderzoek naar kledingmerken werd in samenwerking met de Fashion Revolution Transparency Index gedaan.
De FashionChecker portal is mede-mogelijk gemaakt door de technische ondersteuning van WikiRate.org

 

 

 

Gerelateerd nieuws
8 maart 2022
Nike: high time to #PayYourWorkers!
Op Internationale Vrouwendag start de PayYourWorkers / Respect Labour Rights-campagne een actie om Nike verantwoordelijkheid te laten nemen voor de kledingarbeiders van de Violet kledingfabriek…