De coronacrisis raakt de wereldwijde kledingindustrie hard. Als gevolg daarvan zijn honderdduizende kledingarbeiders en -arbeidsters ontslagen, of worden hun lonen slechts gedeeltelijk betaald. Dit is een rechtstreeks gevolg van westerse kledingmerken die hun eigen verliezen zoveel mogelijk afwentelen. 

SKC lobbyt samen met anderen om de gevolgen voor de meest kwetsbaren te minimaliseren. We maken ons in Nederland en elders sterk voor noodmaatregelen voor deze arbeiders, en protesteren tegen kledingmerken die hun bestellingen bij de kledingfabrieken op het laatste moment annuleerden. Daarnaast maken we ons hard voor veranderingen voor de langere termijn en voeren we campagne onder het motto “Pay Your Workers!”.

Publiekscampagne richt zich op H&M, Nike en Primark

Sinds het begin van de pandemie hebben miljoenen kledingarbeiders niet hun volledige loon gekregen of zijn ze ontslagen zonder de juiste vergoeding. Onderzoek door Schone Kleren Campagne (SKC) toont aan dat de arbeiders in de eerste drie maanden van de pandemie ongeveer 3,8 mld euro aan onbetaalde lonen en wettelijk verschuldigde vergoedingen zijn misgelopen. Sinds juni roept SKC merken en retailers op om zich te committeren aan een loongarantie om deze leemte op alle mogelijke manieren op te vullen en ervoor te zorgen dat de arbeiders, die al vóór de pandemie een armoedeloon verdienden, niet de prijs voor deze crisis betalen.

Om deze video te kunnen bekijken moet je ‘Sociale media en advertenties’-cookies accepteren. Klik hier om jouw cookie-instellingen te wijzigen.

“Met acties op tientallen locaties over de hele wereld zal het protesterende geluid van boze arbeiders in de productielanden worden versterkt,” zegt Wyger Wentholt van SKC Nederland. “Arbeiders van wie tijdens de pandemie de lonen zijn verlaagd of banen zijn verdwenen zonder compensatie. Wij willen de druk verhogen op kledingmerken om publiekelijk te verklaren dat zij deze arbeidsters – het meerendeel is vrouw – niet in de kou laten staan; dat zij garanderen dat deze vrouwen hun loon volledig krijgen, of een redelijke ontslagvergoeding volgens de wetten van het land.”

Wat doen Nederlandse kledingbedrijven aan dit probleem? Lees onze hier onze web-special.

Een kledingarbeider en vakbondsman in een fabriek die levert aan Nike (anoniem): “Voor de meesten van ons is de pandemie moeilijk: nu moeten we een loonsverlaging accepteren, terwijl we wèl onze rekeningen moetne betalen. Velen van ons moeten ook nog afbetalingen doen voor schulden die wij hebben opgebouwd omdat we ook vóór de crisis al niet genoeg verdienden.”

Woensdagavond 18 november 2021 is er v.a. 17u als corona-proof protest op een geheime locatie in Amsterdam #PayYourWorker-videomateriaal worden geprojecteerd. Op andere dagen zullen elders in het land andere acties plaatsvinden.

Steun de campagne

!  Teken hier de petitie van onze Engelse zusterorganisatie Labour behind the Label aan het adres van Primark

!  Verspreid deze video via je social media, en gebruik #PayYourWorkers

!  Plaats je mening op de sociale-mediakanalen van H&M (@hm), Primark (@Primark) en Nike (@Nike) met de hashtag #PayYourWorkers

!  Print deze labels en verstop ze in winkels in de zakken van kledingstukken van H&M, Primark en Nike

!  Neem een foto van jezelf met de hashtag #PayYourWorkers en verspreid die op je sociale media

Deze campagne is mogelijk gemaakt met financiering van de Europese Unie. De inhoud van de campagne is de exclusieve verantwoordelijkheid van de Shone Kleren Campagne en komt niet noodzakelijk overeen met de standpunten van de Europese Unie.

Gerelateerd nieuws