Hier vind je de meest recente rapporten en publicaties van SKC en de internationale CCC-beweging
Dit is de Nederlandse samenvatting van het rapport Tailored wages dat we vandaag 5 juni publiceren. Het onderzoek brengt in kaart wat 20 kledingmerken doen om ervoor te zorgen dat kledingarbeidsters een leefbaar loon verdienen. In 2014 voerde Schone Kleren Campagne een soortgelijk onderzoek uit waarin sommige kledingmerken aangaven hard te werken aan het uitbetalen van leefbare lonen.
Dit is het volledige Engelstalige rapport Tailored wages wat we vandaag 5 juni publiceren. Het onderzoek brengt in kaart wat 20 kledingmerken concreet doen om ervoor te zorgen dat kledingarbeidsters een leefbaar loon verdienen. In 2014 voerde Schone Kleren Campagne een soortgelijk onderzoek uit waarin sommige kledingmerken aangaven hard te werken aan het uitbetalen van leefbare lonen.
Op zondag 13 mei heeft SKC samen met haar partners uit de FGG alliantie een verkiezingsdebat georganiseerd. In dit verslag kun je lezen welke stellingen we besproken hebben met Anja Hazenkamp (Partij v.d. Dieren) , Arnout Hoekstra (SP), Bas Eickhout (Groen Links), Paul Tang (pvdA), Reinier van Lanschot (Volt Nederland) en Sophie in ’t Veld (D66).
H&M beloofde eind 2018 voor ongeveer 850.000 textielarbeiders een leefbaar loon te gaan uitbetalen. Nu de deadline voor H&M nadert werd er besloten te onderzoeken wat de arbeiders in zes van de betrokken fabrieken nu verdienen, en in hoeverre dat neerkomt op een leefbaar loon. Hier lees je de samenvatting.
H&M beloofde eind 2018 voor ongeveer 850.000 textielarbeiders een leefbaar loon te gaan uitbetalen. Nu de deadline voor H&M nadert werd er besloten te onderzoeken wat de arbeiders in zes van de betrokken fabrieken nu verdienen, en in hoeverre dat neerkomt op een leefbaar loon. Hier lees je het volledige rapport in het Engels.
Flauwvallen van de hitte, werkweken van zestig, soms zelf honderd uur per week en intimidatie op de werkvloer. Dit zijn de omstandigheden waaronder veel Europese kledingarbeidsters in westerse sweatshops werken.
Deze position paper laat zien waarom transparantie in de kledingindustrie noodzakelijk is
Uitgekleed – aangekleed: Nederlandse merken, hoge werkdruk en lage lonen in Indiase kledingfabrieken
Onderzoek naar lonen en arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken in India – Engelstalig rapport
Op 10 juni 2014 lanceerde Schone Kleren Campagne haar rapport “Loon naar werken”. Voor dit rapport zijn de inspanningen van in totaal 171 kledingmerken om de hongerlonen in kledingfabrieken aan te pakken onderzocht. De conclusie: geen enkel bedrijf betaalt een leefbaar loon uit aan de arbeidsters die de kleding maken.