Pop-Up shop Both Sides confronteert winkelend publiek met schaduwzijde van de mode-industrie

‘Sweatshop’ is de populaire benaming voor een naaiatelier waarin arbeiders in landen als Bangladesh en India onder slechte omstandigheden kleding maken. Op zaterdag 24 september opent er een heuse sweatshop aan de Grote Markt in Groningen. De winkel is een vervolg op de succesvolle actie in de Kalverstraat in Amsterdam, waar in de sweatshop van Schone Kleren Campagne en Mama Cash mensen konden ervaren hoe de laaggeprijsde kleding die in de Nederlandse winkelstraten te koop is wordt gemaakt.

Pop-up sweatshop Both Sides
Tijdens de Nacht van de Mode opent Both Sides haar deuren aan de Grote Markt in Groningen op de hoek met de Poelenstraat. Het hele weekend wordt er kleding verkocht voor spotprijzen. In het naaiatelier werken jongeren zich in het zweet om T-shirts te verwerken tot tasjes, die je kunt kopen voor de prijs die je zelf eerlijk vindt. In de expositie ‘Women Power Fashion’ van Schone Kleren Campagne en Mama Cash ontdek je via foto’s en filmpjes de verhalen van de vrouwen die jouw kleding maken en kun je checken hoe schoon jouw nieuwe jurkje is via merkenvergelijkingssite Rank a Brand. Ook kun je meedoen aan een actie op Instagram. Both Sides wordt gerund door jongeren van o.a. het Maartenscollege, Young & Fair en Shop ‘n Style.

Consument belangrijke schakel
In eerste instantie zul je Both Sides binnenstappen om te neuzen tussen de vele koopjes, maar al gauw ontdek je de dubbele bodem: er is een overvol naaiatelier met ratelende naaimachines, stapels kleding en zwoegende jongeren. Zo wordt voornamelijk door vrouwen en meisjes in landen als India, Bangladesh, Vietnam en Cambodja gewerkt aan de kleding die we hier kopen. Lange dagen voor een hongerloon in onveilige omstandigheden. Ze hebben geen vakbonden om ze te beschermen en zijn vaak het slachtoffer van (seksuele) intimidatie. Met deze sweatshop wil Both Sides haar klanten niet alleen met de neus op de feiten drukken, maar ook laten zien wat je er zelf aan kunt doen om deze situatie te verbeteren. Want een ander koopgedrag van de consument is hard nodig. “Als consument ben je een hele belangrijke schakel in de keten. Als meer mensen in winkels vragen hoe de kleding gemaakt wordt en vragen om schone kleren, moeten de grote merken uiteindelijk wel meegaan,” aldus Tara Scally, woordvoerster van Schone Kleren Campagne. ”Na de ramp met de instorting van Rana Plaza zijn gelukkig steeds meer mensen zich hiervan bewust, maar hoe meer steun we hebben, hoe sneller de modeindustrie zal veranderen”.

Over Women Power Fashion
De pop-up sweatshop maakt onderdeel uit van Women Power Fashion. Voor deze campagne sloegen Schone Kleren Campagne en Mama Cash de handen ineen om aandacht te geven aan de positie van vrouwen en meisjes in de internationale kledingindustrie, en wat zij zelf doen om hun omstandigheden te verbeteren. Schone Kleren Campagne zet zich ruim 25 jaar in voor goede arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Mama Cash is een internationaal vrouwenfonds en steunt wereldwijd moedige groepen die geleid worden door vrouwen, meiden en transgenders.

Women Power Fahsion wordt mede mogelijk gemaakt door de deelnemers aan de Nationale Postcode Loterij.

Over Both Sides
De winkel is een initiatief van Both Sides Now, een project van Maartenscollege Haren dat scholieren in contact brengt met ontwikkelingssamenwerking. Voor de realisatie is er samengewerkt met Schone Kleren Campagne, Gemeente Groningen, Shop ’n Style, Young & Fair, Mama Cash en Rank a Brand tijdens de Nacht van de mode. Bezoek Both Sides op Zaterdag 24 en zondag 25 september op de hoek Grote Markt/ Poelestraat in Groningen.

Gerelateerd nieuws