Campagne

Kleren

Schone

Filling the Gap

 

“Filling the Gap” – Leefbaar loon door meer transparantie: nieuwe campagne vanaf mei

Kledingmerken zeggen vaak dat zij zich inzetten voor het recht op een leefbaar loon voor kledingarbeiders in hun wereldwijde toeleveringsketens. Maar hoeveel krijgen kledingarbeiders daadwerkelijk betaald?

“Filling the Gap: achieving living wages through improved transparency” is een drie-jarig project dat gefinancierd wordt door de Europese Commissie (DG DEVCO). Dit project wordt gedragen door organisaties binnen het internationale netwerk van de Schone Kleren Campagne in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Kroatië, Finland, Italië, Polen, Tsjechië, Hongarije, Zweden, Indonesië, China en India.

Ondanks veel aandacht voor de problemen in de kledingindustrie en vooruitgang op een aantal terreinen is er wat betreft het aanpakken van hongerlonen in de internationale productieketens nog maar bitter weinig vooruitgang te melden. Onderzoek wijst uit dat geen enkel kledingbedrijf in staat is aan te tonen dat kledingarbeidsters en -arbeiders in hun toeleveringsketens in Azië, Afrika, Latijns Amerika of Oost-Europa genoeg betaald krijgen om aan de armoede te ontsnappen.

Hoewel veel merken leefbaar loon hebben opgenomen in hun gedragscode, blijft dit in de meeste gevallen bij een loze belofte of goede intenties. Er moet meer gebeuren. Slechts een klein deel van de prijs van een product gaat naar arbeiders.

De laatste jaren zien we een positieve toename van het aantal kledingbedrijven dat transparant is over waar hun kleding wordt gemaakt. Steeds meer bedrijven tekenen de Transparency Pledge en publiceren fabriekslocaties. Er zijn ook altijd nog teveel kledingmerken die weigeren dat te doen, maar er is zeker sprake van vooruitgang.

Het is hoog tijd dat belanghebbenden zoals arbeidsorganisaties en vakbonden ook inzage krijgen in hoe er wordt gewerkt aan een leefbaar loon voor kledingarbeiders.

 

Onderzoek

We gaan op zoek naar bestaande data en nieuw bewijs dat we willen delen met consumenten, arbeiders, organisaties en anderen die opkomen voor een leefbaar loon.

We willen op een gebruikersvriendelijke manier laten zien wat kledingmerken doen om een leefbaar loon te garanderen. We moedigen bedrijven aan transparant te zijn over waar ze nu staan, wat hun plannen zijn om verbeteringen door te voeren en hoe ze dat meten. We willen dat consumenten beter inzicht krijgen in welk deel van de prijs van een kledingstuk naar kledingarbeiders gaat.

We willen dit samen doen met arbeiders, vakbonden, ngo’s, consumenten en iedereen die wil meehelpen om de industrie in de goede banen te leiden.

 

Waar zijn we nu?

In een aantal landen wordt informatie ingezameld over lonen, kosten in levensonderhoud en werkuren van kledingarbeid(st)ers. Ook verzamelen we informatie die we krijgen van onderzoekers uit het netwerk van Schone Kleren Campagne en wetenschappelijke onderzoeksinstituten en -bronnen.

We willen de informatie die we verkrijgen op fabrieksniveau linken aan de merken waar de fabrieken aan leveren.

We hebben vragen gestuurd naar kledingmerken en onderzoeken internet en handels-databases om te zien wat er wordt vermeld over het loonniveau in fabrieken waar zij inkopen. We vragen naar toezeggingen, welke verplichting zij zijn aangegaan, en wat de plannen zijn, in welk tijdspad, om een leefbaar loon te realiseren.

De verzamelde informatie zal beschikbaar worden gemaakt door middel van een rapport en via een online portal waar gezocht kan worden naar specifieke gegevens. De gegevens zullen de komende jaren worden aangevuld en actueel gehouden.

In Nederland zullen we handelingsperspectieven aanreiken aan verschillende doelgroepen om deze campagne te steunen, en we zullen ons richten tot de politiek om ervoor te zorgen dat er een wet komt waarin een leefbaar loon in internationale toeleveringsketens is vastgelegd.

De campagne gaat eind mei 2020 van start, volg de ontwikkelingen op deze pagina….

Blijf op de hoogte!

 

Everyone has the right to a standard of living adequate for the health and well-being of himself and of his family, including food, clothing, housing, medical care, necessary social services, and the right to security.

United Nations Universal Declaration of Human Rights Article 25

 

 

 

Deze campagne is mogelijk gemaakt met financiering van de Europese Unie.

De inhoud van de campagne is de exclusieve verantwoordelijkheid van de Schone Kleren Campagne en komt niet noodzakelijk overeen met de standpunten van de Europese Unie.